U sklopu Festivala znanosti, koji se ove godine održava od 5. do 10. svibnja, u Centru za istraživanje Metris Istarskog veleučilišta ugostili smo 6. razred OŠ Veruda. Učenici su se s našim vrijednim i kreativnim djelatnicima kroz brojne aktivnosti detaljno bavili ovogodišnjom temom Festivala, mrežama.
Mreže imaju važnu ulogu u prirodni, tehnologiji, društvu i znanosti. Da bismo to na primjeren način prikazali našim gostima šestašima (a i njihovim nastavnicama, koje su jednako uživale u sadržaju), osmislili smo interaktivni program sastavljen od brojnih radionica s područja kemije i fizike:
Događaj je otvoren „Kvizaškom mrežom”, kvizom u kojem su grupe dobile niz pitanja čiji odgovori su im otkrivali naziv sljedeće aktivnosti, a atmosfera je zagrijana s malo natjecateljskog duha i izborom najbolje ekipe.
Uz radionicu „Ribarska mreža i mikroplastika”, učenici su kroz pokus s jednostavnim filterima naučili što je mikroplastika i kako se ona skuplja u moru. Tom su prilikom upoznali i robot-brod Jadranka koji se bavi upravo time.
„Kristali – 3D mreža” aktivnost je u kojoj su učenici mogli istražiti kristale i druge uzorke materijala iz Metrisovog laboratorija. Kroz računalni softver Mercury mogli su vidjeti i atomsku mrežu kristala, pri čemu su naučili mnogo o homogenoj i nehomogenoj mreži u strukturama materijala.
Baciti pogled kroz mikroskop bila je želja mnogih, stoga ne čudi što je „Mikroskopska mreža” bila jedna od zanimljivijih radionica tog dana. Učenici su promatrali sitne uzorke mreže u lišću biljaka, paukovoj mreži, tekstilu i plastici, a svaka grupa je morala bilježiti i što preciznije precrtati promatrane uzorke.
Za radionicu „Mreža znanstvenika” ugostili smo posebnog gostujućeg predavača, profesora Igora Macuku, koji nam je donio opremu za hologram i Stirlingov motor. Kroz primjere i pokuse iz fizike, učenicima je objasnio kako je u znanosti sve povezano te zašto je znanstvena mreža, odnosno kontinuirana suradnja među znanstvenicima, važna za istraživanje svijeta i nova otkrića.
Među aktivnostima našlo se još mnogo pokusa, a najatraktivniji je nesumnjivo bio vatreni tornado kojeg je naša kolegica demonstrirala u hodniku Metrisa. Zašto je to bilo važno prezentirati? Upravo je kroz njen pokus objašnjeno strujanje zraka između stabala u šumi te rizik širenja požara – u idealno vrijeme, pred ljeto, da i najmanje osvijestimo o važnosti čuvanja okoliša i zaštitimo mreže naših šuma.
Za kraj smo se zabavili „Mrežom prijateljstava” – igrom u kojoj smo dobacujući klupko vune jedni drugima predavali riječ, ponavljali naučeno i stvorili mrežu prijateljstva koja je obilježila ovaj dan druženja i učenja.
Kroz sve aktivnosti ove, učenici 6. razreda OŠ Veruda naučili su prepoznati mreže – od prirodnih i molekularnih do tehnoloških i društvenih – te razumjeti kako one oblikuju svijet oko nas. Metrisov tim istraživača i predavača pomno je osmislio cijeli program tako da na zanimljiv način potakne timski rad, kreativno razmišljanje i istraživački duh, a Festival znanosti potvrdi kao prigodu gdje svaka nit znanja povezuje nove poglede na svijet mreža.